fredag 11 april 2014

recept på chokladkex

Idag har jag igen tagit sovmorgon, vaknade runt 11. Gick sen med Vickan till jobbet efter arbetslista, ska ju jobba 2 sista veckorna som jag är i Ekenäs. Kom sen hit och spelade kort och fixade sen pasta och skinksås åt oss :) 


När Vickan for så började jag laga chokladkex. Det var på en klassträff som en från klassen hade lagat supergoda chokladkex, så nu ville jag laga åt mej och se om jag får dem lika goda ;) Här kommer receptet:
(16 kex)
Du behöver: 
60 g smält smör
1,5 dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 chokladplatta som ska krossas(jag valde Fazers Lontoon rae)

Gör såhär: 
Blanda avsvalnat smör med socker, ägg och vaniljsocker i en skål. Vispa tills du får en krämig smet. Blanda mjöl, bakpulver, salt och kakao i en annan skål. Rör sedan mjölblandningen samt den hackade chokladen ner i smeten. Blanda ordentligt.
Klicka sedan ca 1 msk smet på bakplåtspapper. En plåt rymmer ca 16 kex. Grädda på mittersta falsen 175 C ca 12 minuter. 


Nu ska vi snart dra iväg till Karis och kolla en innebandymatch före det blir fredagsmys framför Let´s Dance

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar